Vad du behöver läsa
Alla behöver läsa all information på denna webbsida (inte hela denna webbplats, utan detta ”dokument”) för att ha koll på vad som gäller rent praktiskt under kvällen och på lajvet. Det handlar även om vilka förväntningar vi har på hur du ska bemöta andra spelare.
Om du är van lajvare kan du hoppa över delarna om vad det är att lajva (Vad är ett lajv?, Spelare/deltagare och karaktärer/roller, Spelare, Roll/karaktär)
När du har fått en roll så behöver du även läsa informationen om din roll samt familjen/gruppen den tillhör och sammanfattningen om boken den kommer ifrån/är kopplad till. Totalt är det maximalt två A4-sidor.
Lajvdagen
Tid
Lajvet hålls fredagen den 21 februari, 18.00–24.00 i huvudbyggnaden på Kristinehovs malmgård. Vi samlas 18 och börjar lajva cirka 18.30. Kom färdigklädd i tid före spelstart. Det finns inte utrymme att göra sig i ordning på plats mer än det du kan göra öppet i trängseln i kapprummet. Spelslutet är cirka 23.30 – därefter får alla vara sig själva och prata fritt om kvällens upplevelse.
Lokalen
Lajvet hålls på Kristinehovs malmgård på Söder i Stockholm (Kristinehovsgatan 2). Vi håller till i hela huvudbyggnaden förutom kapprum och toaletter där du kan vara dig själv. Kapprummet är vårt off-rum där det går bra att diskutera spelet på lajvet och komma överens om scener med andra spelare (se mer under Om lajvet och att lajva).
Middagen hålls på övervåningen och dansen på nedervåningen. Gå inte in i köken på över- eller undervåningen – där jobbar kökspersonalen. De är inte med som roller på lajvet men kommer att göra sitt bästa att bidra till illusionen (det borde inte bli svårt eftersom den samhällsklass vi ska lajva ändå skulle ha ignorerat tjänstefolket). Vi spelar främst inomhus, men det går bra att ta lite luft och lajva utomhus på gården. Tänk dock på att förbipasserande inte vet om att vi är inne i en lajvvärld – risken finns att ni får frågor. Den som vill röka otidsenligt eller ringa får gå utom synhåll från gården för att inte riskera att störa fiktionen.
Stig in i Jane Austens värld
Jane Austens romaner har fängslat läsare i över 250 år, med sina starka beskrivningar av känslor som vi kan relatera till. Att berättelserna utspelas i en annorlunda tid, miljö och kultur gör dem förstås ännu intressantare. Empiren kännetecknades av ett upphöjande av det romantiska, vilket kan te sig lockande i dagens samhälle. Samtidigt var samhället strikt klassindelat och mycket begränsande för kvinnor och de mindre väl bemedlade.
Under lajvet “Jane Austens värld – ett hyllningslajv” vill vi belysa olika aspekter av Jane Austens värld – romantik, passion och stämning, men även konflikter baserade på begränsande normer kring status och kön. Både kvinnors och mäns möjligheter begränsades av dessa normer, och fastän Jane Austen ofta lyfte fram kvinnors situation så välkomnar vi spel som bygger på konflikter mellan vad som förväntas av de manliga karaktärerna och deras egna drömmar och ambitioner. Du som spelare får gärna göra mer av de manliga rollernas dilemman än det som framgår i böckerna. Självklart går det att låta dessa samhällsfrågor stå i bakgrunden och bara fokusera på de starka känslor och förvecklingar som är en del av styrkan i Jane Austens berättelser.
Vi vill att du som är deltagare på “Jane Austens värld – ett hyllningslajv” ska få uppleva en magisk kväll med en känsla av att befinna dig i en av Jane Austens romaner. Vi ser framför oss en stämningsfull kväll med dans till levande musik på Kristinehovs malmgård, men framför allt möjligheten att få uppleva de känslor, konflikter och tankar som Jane Austens karaktärer har i böckerna. Denna kväll får du chansen att gå in i en roll och vara i Jane Austens värld både i handling, hjärta och omgivning.
Alla är välkomna
Det är viktigt för oss att du känner dig välkommen och vågar delta, oavsett vilken ingång du har till lajvande och Jane Austen.
Vi vill göra det lätt att gå på lajv – du behöver inte ha lajvat förut, skriva din roll eller ens kunna mycket om Jane Austens böcker eller tiden hon levde i. Allt som krävs får du på plats. Vi kan inte lägga tid på workshops om empirens etikett, danser och kultur, utan har här samlat allt du behöver veta.
Tacka ja till vårt Facebookevent om du vill kunna kommunicera med oss arrangörer och folk som vill gå på lajvet.
Dans
De här 9 danserna ska dansas på lajvet: Hål i väggen (Hole in the wall), Johans trädgård, Hertigens af Kent vals (Duke of Kent’s Walz), Tusse, Den goda vänskapen, Ryskan från Yttermyra, Engelska långdansen, Rosen och Herr B:s hugskott (Mr Beveridge’s maggot).
Vår dansmästare Anna Löfgren går igenom varje dans innan vi dansar den på lajvet, men du behöver ha dansat dem förut eller tittat på dansfilmerna för att kunna hänga med. Den 9 februari hålls en assemblé på Kristinehovs malmgård då danserna kommer att dansas.
Du måste inte dansa på lajvet, och kan då med fördel välja att spela en äldre karaktär som har slutat dansa.
Dräkt, kön och ålder
Vi vill skapa en illusion av att balen utspelar sig år 1800 på Netherfield Park och att vi alla är de roller vi spelar. Vi vill även att alla ska få välja kön och önska ålder på sin roll eftersom det påverkar vilka möjligheter rollen kommer att ha på lajvet. För att underlätta för spelarna att känna igen olika roller så kommer vi att ha namnskyltar med den viktiga information som alla roller ska känna till.
Ålder
Vi kommer att ha tre ålderskategorier som du kan önska när du anmäler dig; ung, vuxen och äldre. Du behöver inte spela den åldersgrupp du själv tillhör. Vi kan dock inte lova att du får spela den åldersgrupp du önskar, men vi ska försöka.
Om du väljer att spela ung så kommer din roll att ha föräldrar, äldre släktingar eller förmyndare på balen som styr och ställer med rollens beteende och försöker styra rollens framtid. Det kan bli mycket spel kring stora val i livet som att följa normer och gå i familjens ledband eller inte. Det kan handla om så svåra val som att behöva gifta sig för pengar eller att försöka rymma med den din roll älskar, men att då skämma ut familjen och bli utstött. Din roll har förstås utrymme att roa dig och dansa och du kan välja vilken sorts spel du vill ha när du anmäler dig.
Om du väljer att spela en vuxen roll kommer du att spela en stadgad karaktär, till exempel gift ung vuxen, gift/ogift medelålders vuxen eller änka/änkling. Om din roll tilldelas en maka/make kommer det i första hand att vara en du har önskat i anmälan. Om du inte har önskat någon så tilldelar vi en make/maka. Din roll kommer att ha barn, yngre släktingar eller skyddslingar som är ogifta tonåringar/under trettio som är med på balen. Din roll har utrymme att roa sig och dansa, men det är också viktigt att bevara familjens och släktens heder. Det innebär att din roll behöver hålla ett öga på de ogifta ungdomarna som hen har ansvar för så att de inte skämmer ut familjen vid detta viktiga tillfälle.
Om du väljer att spela äldre har din roll friheten att göra mer vad de vill eftersom de eventuella egna barnen redan är gifta eller ohjälpligt ogifta. Din roll kan fortfarande bevaka familjens och släktens heder och styra och ställa med alla yngre personer utifrån sin ålders status – även de vuxna. Din roll har utrymme att roa dig och dansa och du kan välja vilken sorts spel du vill ha när du anmäler dig. Om du inte har lajvat förut kan en äldre roll ge dig möjligheten att vara så delaktig som du vill utan att ha pressen att faktiskt styra och ställa med andra roller.
Kön
Detta är ett lajv om en tid och en samhällsklass där kön var en mycket begränsande faktor och vi vill spela kring det, eftersom det är spännande och så centralt i Jane Austens böcker. Vi vill även att alla ska få en bra kväll på det sätt de trivs med. Läs mer om hur vi vill jobba kring detta under rubriken Att lajva historiskt.
Du kommer att få väldigt olika spel beroende på vilket kön din roll har. Om du har eller kan låna kläder för båda könen kan du välja kön på din roll och därmed den upplevelse du vill ha.
Kläder
Vi vill att du gör ditt bästa att förstärka illusionen med bra kläder, smink, frisyr, smycken och andra tidsenliga tillbehör till din roll. Vi tror även att det förhöjer din upplevelse med den hållning kläderna ger liksom den status och de begränsningar som följer med det kön de signalerar. Alla former av hjälpmedel som du behöver får vara moderna (exempelvis glasögon, rullstol, krycka eller hörapparat).
Det är ett krav att komma i balkläder av empir- eller gustavianskt snitt för det kön du väljer att spela. Empirkläder passar bäst eftersom lajvet utspelar sig år 1800. Gustavianska kläder passar äldre eller fattigare karaktärer som inte har råd eller lust att vara så modemedvetna.
På Empirsällskapets webbplats hittar du som saknar empirkläder tips på tre ställen där du kan hyra dem. Se till att boka i tid för att vara säker på att få tag på det du behöver!
Vi spelar främst inomhus och du behöver inte ha ytterkläder som kappa, hätta eller hatt (eller stövlar om du spelar herre) för att ta lite luft och spela vidare utomhus. En gift kvinna eller änka bör helst ha en enkel hätta eller turban för att markera sin status.
Att göra sig i ordning för en bal var en noggrann och tidskrävande process. Vi förstår att inte alla har tillräckligt med pengar för att skaffa en korrekt historisk balgarderob och att många kommer att stressa till lajvet direkt från jobbet, men vi vill att du ska göra ditt bästa med de medel du har. Om du inte har så bra dräkt så kanske du kan briljera med din frisyr?
På Empirsällskapets webbplats hittar du en utförlig steg-för-steg-beskrivning av hur en herre respektive dam skulle klä sig och göra sig i ordning för en bal under empiren som vi hoppas kan vara till hjälp. Välj och vraka, och gör ditt bästa!
Vi tycker att det är viktigare att stämningen blir rätt än att allt är helt tidstypiskt och autentiskt. Vi har inte alla samma förutsättningar och roligast blir det när folk hjälps åt för att tillsammans nå så långt som möjligt.
Inför lajvet
Anmälan
Den 28 december klockan 16 öppnar vi anmälan för 70 personer och det är först till kvarn som gäller! Den 23 januari klockan 12 stänger anmälan – om platserna tar slut stänger anmälan tidigare. Därefter ändrar vi formuläret så att du bara kan anmäla dig till en reservplats – det kommer att framgå i början av formuläret och i bekräftelsemejlet du får när du skickar in. Om du lyckas skicka in en anmälan och få en automatisk bekräftelse om att du har en plats så innebär det att du har fått en plats på lajvet.
Du säkrar din plats genom att betala lajvavgiften till Sällskapet Gustafs Skåls (SGS) plusgirokonto 648 11 46-6 senast den 24 januari klockan 12. Glöm inte att uppge för- och efternamn på de betalningen avser.
Lajvet kostar 1050 kr per person, oavsett ålder. Den som har betalat SGS:s medlemsavgift för 2025 betalar 850 kr (det gäller även dessa vänföreningar). SGS medlemsavgift är 300 kr per person eller 425 kr per familj (läs mer om hur du gör och vad medlemskapet ger på SGS webbplats).
Du får inte tillbaka din anmälningsavgift om du får förhinder eller blir sjuk, men du kan sälja biljetten vidare om någon annan vill ta över din roll. Se bara upp för bedragare.
Lajvet har ingen åldersgräns, men ungdomar som är med ska ha med en ansvarig vuxen och kunna ta till sig sin roll och tidens etikett.
Tilldelning av en roll
När anmälan har stängt kommer vi att titta på alla anmäldas önskemål och lägga det stora rollpusslet för att tillgodose så många önskemål som möjligt.
Du kommer att få spela det kön samt den rolltyp du väljer i anmälan – antingen speldrivande eller mer tillbakadragen. Du kommer även att få spela i samma familj/grupp/bok som personer du önskar att spela med om dessa personer också skriver ditt namn. Se därför till att tala om för personer du vill lajva familj med eller liknande att skriva ditt namn i sin anmälan.
Därefter kommer vi att se till att alla centrala roller blir tillsatta i de böcker vi tar med. Om det blir få anmälda eller om många väljer tillbakadragna roller tar vi med färre böcker.
Utöver det kommer vi att tillgodose önskemål i denna ordning:
- Civilstånd
- Ålder
- Hur rollens karaktär uppfattas av andra
Om du fyllt i att du är öppen för att ersätta centrala roller ifall spelare faller ifrån så kan du komma att få en ny roll av samma kön med kort varsel, eventuellt på lajvdagen.
När du får din roll
Efter rolltillsättningen kommer vi att mejla ut vilka roller alla får. Alla anmälda får då se vilka som är anmälda och vilka roller alla fick. Om du behöver dra dig ur eller om det är någon anmäld som du har stark anledning till att vilja varna för att ha med på lajvet så vill vi att du svarar och skriver det.
Samtliga speldrivande karaktärer är från Jane Austens romaner Stolthet och fördom, Emma, Förnuft och känsla, Övertalning och Mansfield Park och de mindre speldrivande karaktärerna kommer att kopplas till grupper i dessa böcker.
Det är inte ett måste, men kommer att underlätta för dig om du läser/lyssnar på boken som din karaktär kommer från eller ser en film/TV-serie för att få koll på handlingen.
Se din film
BBC:s miniserie i sex delar från 1995 av Stolthet och fördom anses av vara den mest trogna och populära filmatiseringen av romanen. Serien följer bokens handling noggrant och har fått höga betyg från både kritiker och tittare. Du hittar den bland annat på TV4 Play.
Emma har filmatiserats många gånger och det råder delade meningar om vilken version som är bäst eller ligger närmast bokens berättelse. Vi rekommenderar Emma från 1996 med Kate Beckinsale som av många anses vara den mest trogna versionen, men kanske inte är den mest uppskattade. Du hittar den bland annat kostnadsfri på YouTube.
Miniserien Förnuft och känsla från 2008 är mest trogen bokens handling och även populär. Du hittar den bland annat på Prime Video.
Mansfield Park har filmatiserats tre gånger utan någon större framgång. Miniserien från 1983 är mest trogen boken, men beskrivs som aningen tråkig. Du hittar den bland annat på Prime Video. Filmerna från 1999 och 2007 komprimerar handlingen avsevärt och reviderar berättelsen och karaktärerna för att passa den moderna filmpubliken, men de är roligare att titta på.
Filmatiseringen av Övertalning från 1995 är mest trogen romanen, men det finns vissa skillnader och förenklingar som anpassats för att passa filmformatet. Berättelsen är komprimerad, vilket ger mindre utrymme för sidohandlingar och karaktärsutveckling. Karaktärerna skildras som mindre komplexa och till exempel så framgår Anne Elliot och Frederick Wentworths känslor för varandra tydligt. Du hittar den bland annat kostnadsfri på Dailymotion.com. 2022 släppte Netflix en ny filmatisering som tyvärr inte är till lika stor hjälp inför lajvet. Annes och Wentworths konflikt och återförening är annorlunda, Mrs. Smith finns inte med och Elizabeths roll är mycket mindre.
Läs din bok
Låna din bok på biblioteket eller lyssna på till exempel Spotify, Bookbeat eller Nextory som har alla böckerna (troligen både på svenska och engelska). Eftersom upphovsrätten för den engelska originaltexten har gått ut så finns de även kostnadsfritt på Project Gutenbergs hemsida.
Om lajvet och att lajva
Vad är ett lajv?
Ett lajv är ett levande rollspel där du tillsammans med de andra deltagarna kliver in i en annan värld – i detta fall en värld som vi fogat samman utifrån några av Jane Austens böcker. Det är som en interaktiv teater där alla deltagare är skådespelare, men utan publik och utan ett manus. I stället för att följa en förutbestämd berättelse skapar vi tillsammans en levande berättelse genom att agera som våra fiktiva roller i en gemensam värld. Vad som händer är inte förutbestämt – det beror på vad deltagarna gör, men vad som kan hända begränsas av spelregler.
Många beskriver det som att kliva in i en film eller besöka en drömvärld. Du får chansen att leva en annans liv för en stund och få starka känslomässiga upplevelser, som spänning, kärlek, vänskap, svek eller rädsla – på ett tryggt och kontrollerat sätt.
Spelare/deltagare och karaktärer/roller
Alla deltagare/spelare får en roll/karaktär att spela under lajvet som har ett namn, en bakgrund, drivkrafter och relationer med andra karaktärer.
Spelare
Spelaren är du själv – den verkliga personen med egna tankar, känslor och personliga erfarenheter som deltar på lajvet. Spelaren kommer till lajvet för att gestalta en rollkaraktär och delta i berättelsen. Spelaren följer de praktiska reglerna för lajvet, t.ex. säkerhetsregler och överenskommelser om vad som är okej att göra mot andra deltagare och kan behöva avbryta spelet om det behövs av personliga skäl. Spelaren ser till att andra spelare är okej med handlingar som kan upplevas obehagliga (du kan till exempel fråga innan i off-rummet eller viska på plats om det går att få till). I off-rummet (kapprummet) går det bra att prata på tu man hand utan att det ska uppmärksammas som olämpligt. Föreslå en träff där om du vill prata med andra spelare under spelets gång.
Roll/karaktär
Rollen, eller karaktären, är den fiktiva person som spelaren gestaltar under lajvet. Rollen har ett namn, personlighet, bakgrundshistoria, drivkrafter, kanske mål med kvällen och relationer med andra karaktärer. Rollen är en del av lajvets värld och agerar utifrån den världens lagar och regler, utan medvetenhet om att det är ett spel – hen uppfattar världen som verklig. Rollen känner inte till något om vårt moderna samhälle, att det finns en spelare bakom eller att lajvet har en början och ett slut.
Bäst spel får du om du som spelare hjälper till att skapa spelmöjligheter för din och andras roller samtidigt som din roll får agera utifrån sin personlighet, sina mål och sina känslor, istället för att fokusera för mycket på att lyckas med vad din roll vill. Ett par exempel:
- Om din roll är förälskad och vill rymma med en annan roll så skulle hen göra sitt bästa för att lyckas med detta. I detta fall kan du som spelare sätta käppar i hjulen för din roll genom att i förväg skvallra till andra spelare eller genom att genomföra rymningen så klumpigt att ni blir påkomna. Det skapar mycket mer spel för er och resten av deltagarna.
- I verkligheten är du en lojal vän om du håller tyst om förtroenden du får från vänner. På ett lajv vill vi att det ska hända mycket och då kan du som spelare se det som din roll fick höra som information som skulle sätta fart på spelet. Då får du hitta på bra anledningar till varför din roll berättar vidare det du har fått höra i förtroende. Kanske är det av omtanke om din vän som verkar inne på en riskabel väg och behöver ditt och andras stöd att komma rätt i livet?
Vad vi inte vill se på lajvet
- Moderna kläder och prylar.
- Att du fotar, filmar eller ta upp ljud under lajvet. Innan spelstart och efter spelslut så är det fritt fram.
- Vi vill inte ha något sexuellt spel på detta lajv så vi har inga lajvtekniker för det, men det kan förstås ha hänt saker tidigare som alla skvallrar om. Om du vill att andra ska märka att din karaktär närmar sig en annan karaktär av motsatt kön på ett olämpligt sätt så räcker det med att vara på tu man hand i ett rum eller utomhus och bli upptäckta.
- Vi vill inte ha några våldsamma scener på detta lajv, men höjda röster och aggressivt beteende går bra om du innan stämmer av med spelarna som du vill skälla ut. Ni kan antingen komma överens i allmänhet innan lajvet börjar att ni är ok med mer aggressivitet, eller så kan ni gå ut i kapprummet under lajvet och fråga om det är ok att göra någon slags scen där ni skäller ut varandra. Om du vill duellera med någon så föreslår vi att ni kommer överens om att ni ska smyga ut efter midnatt (det vill säga efter att lajvet är slut). På så sätt behöver ingen se dragna vapen på lajvet och ingen förbipasserande behöver bli skrämd.
Vad vi vill se mycket av på lajvet
- Hjälp andra att få till spel genom att bejaka och hänga på sådant din karaktär rimligtvis skulle göra. Om din karaktär inte aktivt deltar i det som händer kan det fortfarande ge andra spel om du sprider rykten eller ställer till en scen genom att motarbeta andra strävanden.
- Skvallra allt du kan – av lojalitet, avundsjuka, nyfikenhet eller vilken som helst anledning. Om din karaktär är välvillig till karaktären i fråga kan du sprida ryktet genom att berätta och samtidigt förneka dess riktighet (“Har du hört vilka dumheter de säger om Mr Darcy?”) – det blir ju inget spel om alla är lojala och håller tyst om hemligheter). Om din karaktär ogillar den som ryktet handlar talar illa om kan du sprida ryktet utan att skämmas, gärna i största diskretion om du vill framstå som en hedervärd person. Allmänt så är det bra att lämna dörren på glänt och att prata lite högre än vad som är rimligt så att andra kan råka överhöra vad ni pratar om och ytterligare sätta fart på skvallret.
- Det går bra att komma överens om scener ni vill få till med andra spelare i förväg eller i off-rummet (kapprummet). T.ex. kan du berätta för någon att din roll tänker rymma med en annan om du vill bli påkommen och hindrad eller bara att folk ska se er genom fönstret när ni smiter iväg (förslagsvis i slutet av lajvet).
- Vi vill sträva efter ett spel där vi bekräftar varandra och hjälper varandra, även om etiketten inte alltid blir helt rätt. Kanske lajvar vissa deltagare för första eller andra gången och vi blir alla bättre när vi får spelöppningar och uppmuntran.
Tips när du lajvar
- Försök att ta med allt vad du känner med in i rollen. Känner du dig nervös över att lajva, försök hitta en anledning till att din roll skulle vara nervös och fokusera din nervositet på de anledningarna: vad som kan komma att hända på balen, vad andra karaktärer tycker om dig, om du kommer att lyckas med vad du vill göra under kvällen.
Att lajva historiskt
Tänk på att detta är ett lajv, så etiketten, danserna och annat kommer inte att sitta i ryggmärgen för oss deltagare som spelar roller som var hårt drillade i detta sedan barnsben. Därför vill vi att ni ska visa överseende och inte uppmärksamma små fadäser som troligen beror på att spelaren gjorde ett misstag. Det innebär att du som spelar en ohyfsad eller klumpig karaktär får anstränga dig mer för att det ska framgå. Om du vet att en roll ska vara ohyfsad så får du gärna förstärka den bilden genom att skvallra om och överdriva klavertramp du ser.
Nedan följer en sammanställning över etikett som du gärna får försöka att efterleva eller bryta mot om din roll vill det, men vi förväntar oss inte att du ska ha koll på allt detta och du kan inte förvänta dig att alla andra har det.
Att kunna dansa väl var en självklarhet för alla i denna samhällsklass. För enkelhets skull kommer vi att låtsas att alla har denna färdighet, förutom Mr Collins, så prata inte om att någon dansar illa.
Vi vill att det ska bli ett roligt lajv för alla. Därför kan det behövas vissa justeringar av etiketten. Till exempel vill vi för allas skull ge kvinnliga roller mer utrymme att agera än de skulle ha haft. De som spelar herrar är inte vana att serva och underhålla damer på den nivå som förväntades under empiren och vi vill därför att de som spelar damer också tar ansvar för samtal och sin upplevelse under kvällen. Ni som spelar herrar får gärna försöka bjuda upp till dans som etiketten påbjuder, men det är inte roligt att vara panelhöna hela kvällen, så damer – bjud upp en roll som är en vän eller syster om inget händer.
Vi vill också spela en tid där kvinnor faktiskt var begränsade i vad de fick göra, men samtidigt ska alla spelare uppleva att de får utrymme att agera. Om du vill förstärka känslan av kvinnliga karaktärers begränsningar utan att begränsa någon spelares utrymme är ett förslag att tala mer i allmänna ordalag eller om saker som händer efter att balen har slutat (det vill säga efter lajvets slut) än om saker som spelare inte får göra under kvällen. Till exempel kan föräldrar förmana sina barn att de inte får resa till Bath under nästa säsong eller hålla kontakt med någon efter balen, istället för att säga att de inte får tala eller dansa med någon under kvällen.
Samtidigt kan det också vara intressant med spel kring förbud under kvällen, och med smygande eller provokativa överträdelser av olika slag. Om det känns som att det passar kan du i rollen som förälder eller förmyndare definitivt säga åt dina skyddslingar vad de ska eller inte ska göra under själva balen. Om du som spelare känner att du blir för begränsad i vad du kan göra på lajvet så är det bra om du tar upp det med din motspelare genom att be att få bli eskorterad till kapprummet. Då kan ni som spelare stämma av hur ni kan spela istället, antingen genom att minska på förbuden under själva lajvet eller genom att planera spelet så att det ges utrymme för att bryta mot förmaningarna.
Även i andra situationer där du vill prata direkt med en annan spelare istället för som era karaktärer kan du be att få bli eskorterad till kapprummet. Till exempel kan det höja lajvupplevelsen att stämma av så att ni tillsammans kan spela fram mot en scen mellan era karaktärer. Om du får en förfrågan att bli eskorterad till kapprummet ska du alltid tacka ja till den, och eftersom det sker utanför lajvets handling ses det inte heller som ett etikettsbrott att ni går dit oövervakade. Det går också att prata som spelare utanför kapprummet om ni viskar till varandra; använd gärna ordet off så att den du pratar med förstår att du talar off-lajv, som spelare istället för som karaktär, och var diskreta så att ni inte bryter någon annans illusion.
En viktig sak att spela upp, det vill säga uppmärksamma, är att ogifta karaktärer av motsatt kön ej får umgås på tu man hand. Om du ser det hända så är det en allvarlig förseelse som du förstås vill skvallra om med alla (se mer under Vad vi vill se mycket av på lajvet).
Etikett under empiren och på lajvet
En bal var en festlig tillställning, men även en av de mest formella och prestigefyllda sociala sammanhängen. Mycket stod på spel under en bal: Viktiga allianser kunde formas om familjen lyckades visa sin status, elegans och förfining genom sitt uppförande, och dåligt uppträdande eller smutskastning kunde stänga dörrar för en hel familj. Strikt efterlevnad av etiketten var avgörande för att göra ett gott intryck i de högre sociala kretsarna och för att bygga upp ett gott rykte.
Damer förväntades uppträda med rak och värdig hållning, grace, värdighet och självkontroll. De skulle röra sig graciöst, med långsamma, eleganta rörelser – att snubbla eller tappa balansen ansågs pinsamt. De skulle inte dra uppmärksamhet till sig själva, till exempel genom att skratta eller tala högt eller göra plötsliga rörelser. Damer förväntades visa en blygsam och värdig framtoning och skulle helst inte initiera konversation med en herre utan att känna honom väl. De skulle endast delta i lätta, artiga konversationer om samtalsämnen som konst, musik, mode och poesi.
Herrar förväntades vara rak i ryggen och gester skulle vara eleganta och kontrollerade. Han skulle visa respekt, artighet och självkontroll samt ta ansvar för att roa damerna och skydda dem från opassande samtalsämnen.
Under lajvet vill vi gärna att vi agerar som att vi blir bedömda av de andra, och att deras bedömning av vårt beteende har konsekvenser för oss, särskilt för de roller som söker ett gifte. Däremot vill vi att damer ska kunna ta en mer framträdande roll och både kunna initiera samtal med andra och prata om samma saker som männen. På samma sätt behöver ni inte heller lära er ett speciellt sätt att gå eller föra er som är specifikt för empiren, utan ni kan istället utgå från att ni inte vill se klumpiga eller borttappade ut med vår tids värderingar.
Introduktioner
Noggrant reglerade introduktioner hjälpte till att upprätthålla de strikta sociala hierarkier och normer som var så viktiga under empiren. Man skulle absolut inte initiera konversation med en person man inte kände utan att först ha blivit introducerad av värden, värdinnan eller en annan person som kände bägge parter. Först därefter kunde man umgås, samtala och dansa med varandra.
Lajvet kommer att utspela sig när balen redan är igång, så vi kommer inte att introducera alla gäster för värdparet eller varandra. Vi kommer att utgå ifrån att alla karaktärer redan kan ha introducerats för varandra, så att det är fritt fram för rollerna att prata med varandra och bjuda upp till dans.
Din roll får dock gärna introducera karaktärer för varandra och om det händer dig är det bra om du spelar med. De olika böckernas karaktärer kommer generellt inte att vara vänner och ofta inte ens bekanta, så det här kan vara ett sätt att skapa spel med nya karaktärer. Våga testa och var inte rädd att göra fel! Så länge en roll beter sig hövligt och belevat så vill vi att du försöker ignorera små etikettsbrott eftersom de troligen är oavsiktliga.
Hur som helst är det bra att du har koll på hur det brukade gå till:
En introduktion gjordes alltid av en tredje part som båda parter redan kände. Vanligtvis var detta en värd, värdinna eller någon annan med högre social status. Om till exempel en ung kvinna ville bli introducerad för en man, skulle hennes förkläde (ofta hennes mor) be värdinnan om en introduktion.
En person av lägre rang kunde inte bli introducerad till någon av högre rang utan dennes uttryckliga tillstånd. Om den som blev tillfrågad om att introducera en person ansåg att en introduktion inte var lämplig på grund av sociala skillnader, rykten, eller andra skäl, kunde den nekas artigt, ofta utan att personen av lägre rang fick veta orsaken. Eftersom detta är ett lajv så vill vi att ni undviker att neka introduktion förutom i de fall det handlar om att visa ovilja mot någon som har gjort ett stort etikettsbrott under balen. Det blir mer spel och dans om fler roller pratar med varandra.
Efter introduktionen var det artigt att konversera kort. För män och kvinnor på baler innebar detta ofta att diskutera musiken eller dansen. Om en man blev introducerad till en kvinna, kunde han sedan erbjuda henne en dans.
För att visa hur det kunde gå till har vi på Empirsällskapets webbplats lagt upp ett exempel på en hel scen med en konversation som skulle kunna utspela sig när en kvinna av lägre rang introducerades för en man av högre rang.
Middagen
Det var herrarnas ansvar att eskortera sin tilldelade bordsdam till hennes plats. Han skulle erbjuda sin högra arm, leda henne till bordet och dra ut hennes stol. Damer väntade artigt tills deras bordsherre drog ut stolen innan de satte sig. De skulle sitta rakryggade och lägga sin servett och väska diskret i knät. Damen satt vanligtvis på herrens höger sida, men detta kunde variera beroende på bordsplaceringen. Innan herren själv satte sig ner, skulle han vänta tills alla damer vid bordet hade satt sig. Först då var det acceptabelt för herrarna att sätta sig. När herren väl hade satt sig vid bordet, skulle han diskret ta av sina handskar och lägga dem i knät eller i en ficka. Det var oartigt att lägga saker på bordet.
Vi kommer inte att ha bordsplacering eller utse bordsherrar till alla damer, men vi ser gärna att du som spelar herre eskorterar en eller fler damer till bordet och gör ditt bästa att agera gentlemannamässigt vid bordet. Rollerna kommer att ta mat från en buffé och sätta sig efter hand, så det kommer inte att fungera att alla herrar väntar med att sätta sig. Däremot får den herre som eskorterar en eller fler damer gärna hjälpa dem sätta sig innan han sätter sig.
Bestick användes enligt strikta regler, men vi kommer inte att ha flera uppsättningar. Försök att äta belevat med små, eleganta, tuggor. Att äta snabbt, med stor aptit eller göra ljud när man åt var tecken på brist på självkontroll. Här har du ett utmärkt sätt att spela upp om din roll är ofin av sig! Både herrar och damer förväntades dricka vin med måtta och alltid sippa försiktigt på glaset.
Herrar förväntades vara uppmärksamma på sin bordsdams behov. Om hon tappade något (t.ex. sin näsduk), skulle bordsherrens plocka upp den åt henne. Om hon behövde något, till exempel mer vatten eller vin, var det bordsherrens ansvar att kalla på betjänten eller som i detta fall hälla upp vatten och vin och erbjuda maträtter.
Herrarnas viktigaste roll vid bordet var att hålla samtalet igång. De förväntades föra intressanta, intelligenta och underhållande konversationer med damerna, särskilt sin bordsdam. Samtalsämnen skulle vara lätta och artiga, till exempel om konst, musik, litteratur och nyheter (men inte kontroversiella ämnen som politik, pengar eller religion). Om bordsdamen verkade nervös eller tystlåten, var det bordsherrens ansvar att hjälpa henne att känna sig bekväm genom att ställa frågor eller ge diskreta komplimanger. Herren förväntades fokusera på sin bordsdam, men det var viktigt att inte ge för mycket uppmärksamhet till en bordsdam om han inte var hennes make eller trolovade, eftersom detta kunde ge felaktiga signaler. Damer skulle endast delta i lätt konversation och absolut inte prata för mycket eller för högt.
Vi vill att alla vid bordet tar ansvar för att hålla samtalen levande, men du som spelar herre får gärna göra ditt bästa för att ta ett stort socialt ansvar.
Om bordsdamen behövde resa sig förväntades herren ställa sig upp som ett tecken på respekt. När middagen var avslutad skulle damerna vänta tills herrarna reste sig innan de själva reste sig. Herren skulle tacka värden och värdinnan för måltiden (detta kan dock bli svårt på lajvet, men passa på om du har chansen!), erbjuda sin arm till sin bordsdam och eskortera henne lugnt och värdigt tillbaka till balsalen eller salongen.
Dansen
Dansen var en central del av det sociala livet, särskilt vid baler. Det var inte bara en källa till nöje och underhållning, utan även ett tillfälle för unga damer och herrar att visa sin uppfostran, smak, elegans och sociala kompetens. Beteende på dansgolvet påverkade rykte och anseende, vilket gjorde dansetiketten ytterst viktig.
En herre kunde bjuda upp en dam han kände eller hade introducerats för genom att gå fram till damen, buga djupt och artigt be om en dans. Damen skulle niga djupt och artigt acceptera. Endast om hon redan var upptagen för den kommande dansen, eller hade en mycket god anledning, kunde hon tacka nej och det med stor artighet. Att avvisa en herre och sedan bjudas upp och dansa med en annan herre under samma dans ansågs vara en förolämpning. Spela gärna på detta under lajvet!
Om damen accepterade dansen, skulle herren erbjuda sin högra arm och gå långsamt och värdigt mot dansgolvet och ställa sig längst ner i dansledet (längst från musikerna). När musiken började, skulle herren buga och damen niga för att visa varandra respekt.
Under dansen skulle damer ha en stolt, rak hållning och hålla huvudet högt. De skulle se graciösa, lätta och luftiga ut och röra sig med långsamma, mjuka rörelser. Herrarna skulle ha en rak, stolt hållning och deras rörelser skulle vara kontrollerade, självsäkra och graciösa (undvik att stampa fram eller ta för stora steg).
Herrens roll var att leda dansen och damen skulle följa honom på ett smidigt sätt och inte ta över ledningen även om hon kände stegen bättre. På lajvet ser vi gärna att paren hjälps åt att tillsammans dansa så bra som möjligt eftersom vi har olika kunskaper på området och de flesta av spelarna inte har drillats i dans sedan barnsben. Uppmärksamma inte om damer för i dansen och försök inte hindra det – fokusera på att resultatet ser bra ut!
Händerna fick bara vidröra varandra genom handskarna. Direkt hudkontakt mellan en man och en kvinna ansågs oanständigt och olämpligt. Vi vill att du har handskar på vid dans, men uppmärksamma inte om någon saknar sina handskar eftersom det troligen bara är spelaren som har glömt att ta med eller på dem.
Dansparen kunde föra en lätt konversation, men den skulle vara kort och artig. När dansen var slut bugade herren djupt och tackade för dansen med en artig fras och damen neg och svarade.
Det var herrens ansvar att eskortera damen tillbaka till hennes sittplats eller till hennes familj eller väninnor. Att lämna en dam ensam på dansgolvet efter dansen var en allvarlig förolämpning. Det går att spela på detta, men det finns en risk att vissa spelare glömmer att föra damen till sitt sammanhang. Det behöver ju inte vara tänkt som en skymf av rollkaraktären. Spela inte upp att det har hänt om du som spelare tror att det var ett misstag.
Damer kunde ha en dansbok där de noterade vem de skulle dansa med under kvällen och herrar kunde be om att få reservera en dans i förväg. Vi kommer att ha en dansbok, men den ska inte användas för att notera danspartners. Vi har testat det tidigare på Austenlajv och det brukar vara svårt att hålla reda på vem som är vem och var de är. Vi vill därför att ni bjuder upp inför varje dans så att de som är på plats i balsalen får chansen att dansa.
Dansboken är till för att du som spelare ska kunna ha med dig den information du behöver under lajvet, så titta inte i andras dansböcker.